dinsdag 8 december 2009

aldea action learning & navigation

deelnemers: leerlingen 2de Montessori basisschool Amstelveen



Scholen in Actie: 'aldea' buurtschapbouwen. Diverse opdrachten trainen ruimtelijke èn talige vaardigheden. In een serie workshops worden met interactieve oefeningen bèta talent, verbeelding, 'vertalen' en samenwerken versterkt. Door het bouwen met de ABΩ/FSC blokkendoos maken we patronen (sociaal/ruimtelijk) en groepsdynamiek (rituelen) begrijpelijk en tastbaar.













Ruimte voor trainen van vaardigheden: ordenen, taalbegrip, wiskunde, samenwerken, vertellen, luisteren, ruimtelijk inzicht, goed kijken, gezond verstand & gevoel voor het gemeenschappelijke.

5 reacties:

guido keizer zei

Q: de foto's van de workshops geven een levendig beeld. is vitaliteit onderdeel van de training?
A: ja dat is zo. in de (groeps)opdrachten zijn de ruimtelijke vaardigheden die we trainen ook de bemiddelaar (interface) tussen gedrag (actie) en gesprek (interruptie/evaluatie). daarmee is de levendigheid in de uitvoering van het bouwwerk verankerd.

guido keizer zei

Q: zijn de blokkendozen te koop?
A: jazeker. op dit moment wordt de productie in gang gezet van een eerste serie van 400.
Q: wat kosten ze?
A: 123€ per kist.
Q: zijn de oefeningen daarbij inbegrepen?
A: neen. daarvoor dien je je aan te melden bij aldeaweb.
Q: zijn daar kosten aan verbonden?
A: soms. het hangt af van wie er deelneemt. scholen nemen een abonnement. kids are 4 free.

guido keizer zei

W&T academie: op de mail een uitnodiging ontvangen van het VTB voor deze 'bijscholing' in Wetenschap & Techniek. Robbert Dijkgraaf schreef een maand geleden (7/11) terug in de NRC wetenschapsbijlage zijn kolom onder de titel ‘Maan en appel in de woestenij’ waarin hij elk kind op de basisschool tientjes lid maakt van de wetenschap. (15.000.000€/1.500.000 kinderen).

De nadruk in W&T op proefjes en techniek is wat mij betreft pas echt de woestijn. Kan de bèta dan werkelijk zijn kracht niet anders gebruiken? De uitspraak dat de ‘toekomst aan de alfa is met een Bèta habitus’ heeft geklonken in de KNAW catacomben waar Dijkgraaf president is.
Kunnen we de basisschoolomgeving inspireren tot een andere houding in het omgaan met leren. Niet het verplicht vullen van vakken met techniek in het curriculum is het doel. De sprankel-coëfficient, die we nieuwsgierigheid noemen in gewoon taalgebruik, bij kinderen te stimuleren met vitale leerroutes dat is de weg. Daar kan de bèta best wat alfa bij gebruiken.
Links en rechts zijn in de hersenen verbonden door het Corpus Callosum (een dikke bundel zenuwbanen). Ook kruisen links en rechts elkaar onderweg. Omdat de scheiding een illusie is die alleen in de westerse wetenschap wordt vol gehouden. Ons lijf is een groot gevoelig lichaam, een hyperoppervlak (met handen, benen, armen, voeten, hoofd en romp) met een zintuiglijk verbond met het brein. Maak daar eens les mee rond, wie weet brengt dat de vitale energie in kennis en kunde tevoorschijn. Het is het proberen waard. Zie de foto’s boven als plat bewijs van deze werkelijkheid.

guido keizer zei

16.45 uur 11/11/2010 Wijk aan Zee

"het strand heeft
een reden recht
te zijn de zee
meer van onbewust
zijn kust de kust
en keert terug".

langs het strand met windkracht 8
stuifzand en hoge branding
ik voer een ritueel uit
zet de blokjes
kubus cilinder en plaat (36maat)
in de vloedlijn, met een
ABΩ kaartje als rugdekking
er ontstaat een mooi micro spel van
water, zand dat de blokjes op
zijn weg vindt, dekt ze toe
totdat uiteindeljk de branding
alles omspoelt, de blokjes drijven
het ABO krtje houdt stand.

ik dacht na zeker 15 minuten de zee
te hebben geobserveerd, dat de vloed
wellicht toch een eb was.
eenmaal kwam ze aanrollen tot op
10 cm van de installatie
daarna duurde het nog 15 minuten
en vele uitrollende brekers later
voor de zee nam wat haar werd aangeboden

terug naar de auto, liep ik het duinpad
op met de wind en zee in de rug:

toen kwam ze tot mij:

"to encounter the forces of nature,
within and without my beeing"

Guido Keizer

Anoniem zei

master and emissary. how the left and right hemispheres have concieved our world. een inspirerend verslag van Iain McGillchrist, van 2 decennia research waarin hij inzichten uit de neurowetenschap, zijn bevindingen als psychiater mbt mensen met breindisfunctie, en zijn literaire kennis combineert tot een epos over de beide hersenhelften en hun onderlinge verhouding.